Budapestet talán joggal nevezhetjük a hidak városának is, bár szerintem még egy-két híd (vagy talán közúti alagút) el kelne. Haladjunk Északról Dél felé és vegyük sorra a hidakat. Van, amelyikről kevesebb a kép, a belvárosiakról természetesen több készült, a hiányzó képeket remélem később pótolni tudom majd.
- a Megyeri híd:
Ez csak félig meddig budapesti híd, mivel Újpestet köti össze Budakalásszal, valamint a Szentendrei sziget sem Budapest (így csak félig-meddig budapesti híd). Mint újpesti, szinte az elejétől végig követtem az építését, még a kishajóval is meglátogattam, ami az építés közben egészen közel vitt a hídhoz, valamint a Szentendrei szigeten is meg lehetett nézni az építkezést (ide a vízbázis védelme miatt már nem lehet bemenni). Amúgy az M0-ás északi hídja, Mo. első igazi ferde kábeles hídja. A híd valójában 5 különálló hídból tevődik össze, de ezt menet közben nem igazán lehet érzékelni.
a Megyeri híd
a Megyeri híd (a hídavatás)
a Megyeri híd (a hídavatás)
a Megyeri híd (a hídavatás)
a Megyeri híd (a hídavatás)
a Megyeri híd (a hídavatás)
- az Újpesti vasúti híd (köznyelvben: Északi összekötő vasúti híd):
Ez Budapest északi vasúti hídja, amely a Népsziget felett is átvezet. A Budapest-Esztergom közötti vasúti forgalmat vezeti át a Duna felett, valamint gyalogos közlekedésre és kerékpáros forgalomra is használható. Jelenleg (2014-2015) nincs vasúti forgalom rajta, mivel a vasúti pályát Esztergomig átépítik.
- az Árpád híd:
Ez már ismét egy közúti híd, közepén villamos forgalommal a III. kerület és a XIII. kerület között. Ez jelenleg Budapest legforgalmasabb hídja, és a megyeri híd átadásáig a leghosszabb is volt, így most csak a második. Lényeges érdekesség, hogy ez volt az egyetlen olyan Duna híd a II. VH-ban, amelyet a németek nem robbantottak fel. Egy másik, személyes érdekesség: én a XIII. kerületből, a későbbi feleségem pedig a IV. kerületből villamossal jártunk az akkor Martos Flóra gimnáziumba. Akkor még 2 x 1 nyomvonalon folyt a közúti közlekedés (a villamos mellett), a híd felbővítése 2 x 3 sávosra 1980-84 között történt meg. Innen is meg lehet közelíteni a Margit szigetet, bár a villamos nem áll meg ott (szerintem nagy hiba!).
- a Margit híd:
A Margit kőrút és a Szent István kőrút között húzódik, érintve a Margit szigetet is. Bár 1876-ban már átadták, de a szigetre csak 1900 óta lehet a hídról lemenni, akkor készült el ez az ág. Ez volt Budapest 2. állandó hídja. 1944. november 4-én a híd három tagja felrobbant a pesti oldalon, éppen a csúcsforgalom idején (ez véletlen baleset volt, ekkor még nem akartak a németek robbantani). A budai ágat 1945 január 18-án robbantották fel. A II. VH után több felújításon is átment a híd, a legutolsót 2011-ben adták át.
- a Lánchíd (a Széchenyi lánchíd):
Ahogy haladunk a Belváros felé, azért egyre több fénykép készült az ottani hidakról. Most Budapest legnevezetesebb és egyben első hídjánál járunk.
1849 november 20-án avatták fel, tervezője William Tierney Clark, a kivitelezés irányítója Adam Clark volt. A II. VH alatt a németek ezt a hidat is felrobbantották. A helyreállításával az átadásának 100. évfordulójára végeztek. Hétvégenként nyáron néha lezárják a hidat, ilyenkor rendezvények, kirakodó vásár van a hídon.
a Lánchíd
a Lánchíd
a Lánchíd
a Lánchíd
a Lánchíd
- az Erzsébet híd:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése