2014. február 25., kedd

Magyarország, Budapest, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Füvészkertje, SzG3


Nemrég ezen a környéken jártam és mivel némileg napos volt az idő, gondoltam megnézem a Füvészkertet, mert igen régen jártam erre. Viszonylag könnyen el lehet érni, főleg a 3-as metró Klinikák állomása van közel, így mindenkinek ajánlom a helyet. Igen pici a Füvészkert, így javaslom, ne sokat várjunk tőle. Így télen elsősorban az üvegházakat és a Palmáriumot érdemes meglátogatni. A Füvészkert sorsa igen hányattatott, ezt néhány szóval érdemes áttekinteni:
Eredetileg az Egyetem Orvosi kara Nagyszombaton alakult meg, így itt alapították meg az első füvészkertet is 1771-ben, elsősorban oktatási célból. Miután 1777-ben az Egyetem Budára költözött, jött a Füvészkert is. Először a mai Krisztina tér környékén folytatta a működését, később, 1782 után a volt Ferencesek kolostorkertjének a helyére költöztek, ez a mai Kossuth Lajos utca és a Reáltanoda utca között volt. Itt sem maradhattak nyugodtan, mivel József nádor támogatásával az Egyetem 1847-ben megveszi a Festetics család Józsefvárosi ingatlanát (10 ha, érdemes ezt a számot megjegyezni) és ez lett a végleges helyük. Sokáig lehetne folytatni a kialakult problémák folytatását, de szerintem a legsúlyosabb csapás az volt, hogy a Klinikák épületei sorra a Füvészkert területén kezdtek felépülni, így a végére 3 ha terület maradt az eredeti 10 ha-ból. 1945 után is elég nehezen tért magához a Füvészkert, az úgy nagyjából az 50-es évek végére sikerült. 1984-ben volt egy jelentős fejlesztés, ekkor új üvegházak épültek az elavult régiek helyén. Jelenleg viszonylag jó állapotban van a kert, de természetesen azért itt-ott ráférne egy kis felújítás. Amit hiányoltam az az, hogy a nevezetes óriás tündér rózsáknak még a nyomát sem találtam, pedig ha jól emlékszem, pár évvel ezelőtt mintha még láttam volna ezeket. Még meg kell említeni, hogy itt forgatták a Pál utcai fiúk film egyes jeleneteit, ez igen jót tett a kert image-nek. Ezzel együtt azt kell mondanom, hogy Budapestnek, mint világvárosnak igencsak elkelne egy ennél nagyobb és szélesebb spektrumú botanikus kert.
1. kiegészítés:
Sakura ünnep a Füvészkertben: Idén végre volt időm és el tudtam menni a családommal megnézni a Sakura ünnepet. Alapvetően arra épült a programsor, hogy van a Füvészkertben egy (legalább is én csak egyet láttam) japán cseresznyefa és annak most van a virágzási ideje. Azt tudjuk, hogy Japánban ez nagy ünnep és sok szertartás tartozik hozzá, valami ebből próbáltak átvenni. Szerencsére az idő volt, a nép is jól érezte magát, viszont a programok eléggé lagymatagok voltak (harci bemutatók: kard, íjászat, nekem nagyon amatőrnek tűnt az egész). Hiányzott a japános feszesség. Ezzel együtt jó volt kijönni, mivel kezdett virágba borulni a Füvészkert és az idő is tényleg jó volt. Végre a melegházak is nyitva voltak, így meg lehetett csodálni a szép trópusi virágokat is. (a Sakura ünnepen készített összes fotó megtekinthető a Fotóalbumban!
A 2019. 05-i látogatás Fotóalbuma.

Vissza a főoldalra (katalógus)


a Füvészkert bejárata

a Füvészkert térképe
a Füvészkert
a Füvészkert

a Füvészkert
a Füvészkert
a Füvészkert
a Füvészkert
a Füvészkert
 a Füvészkert
 a Füvészkert
a Füvészkert

1. kiegészítés: Sakura ünnep a Füvészkertben (2017. 04):







 ez a japán cseresznye (sakura)
 ez a japán cseresznye (sakura)
 ez a japán cseresznye (sakura)






Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése